Met de auto op reis naar het buitenland?

Met de auto op reis naar het buitenland? Dan kan u maar beter deze verkeersregels kennen.

Ruim zeven op de tien Belgen gaat deze zomer met de auto op vakantie. Een goede voorbereiding is belangrijk, want elk land heeft zijn eigen regels. Zo moeten brildragers in Spanje en Zwitserland een reservebril bij zich hebben en zijn radarverklikkers in veel landen verboden.

Dit jaar verwachten beide mobiliteitsorganisaties drie zwarte zaterdagen richting zuiden: op zaterdag 29 juli en op zaterdag 5 en 12 augustus worden overal monsterfiles verwacht. Aangezien de wissel tussen juli en augustus valt, verwacht VAB dat ook dit jaar zaterdag 29 juli de drukste dag van de zomervakantie wordt.

Bekijk vooraf ook goed welke specifieke regels er gelden in het land van bestemming en in alles landen waar u met de auto moet passeren. Wij helpen u al vast op weg.

FRANKRIJK

Met de auto op reis naar het buitenland? Dan kan u maar beter deze verkeersregels kennen

Veiligheidsuitrusting: fluohesje, verbanddoos, gevarendriehoek, alcoholtester . Dat laatste is verplicht, maar het wordt niet beboet. Wel bestaat de kans dat je er alsnog één moet aankopen, tegen een waarschijnlijk hogere prijs.

Goed om te weten:

• Frankrijk verplicht vanaf 1 juli het ecovignet Crit’Air voor wie in steden als Parijs, Lyon, Montpellier of Bordeaux wil rondrijden. Het vignet kost slechts 4,80 euro en blijft geldig zolang de auto is ingeschreven. Het ecovignet is enkel online te koop. Wie het vergeet, riskeert een boete van 100 euro.

• Een inhaalverbod wordt niet na elk kruispunt herhaald. Op een weg met twee of drie rijstroken wordt door middel van pijlen aangegeven wie mag inhalen

• Overnachten in een voertuig is enkel toegelaten op parkeerterreinen langs de autosnelweg. Een tolticket is 24 uur geldig.

• Enkel een erkende een sleepdienst mag slepen op een autosnelweg, op andere wegen is het voor iedereen toegelaten.

• Het gebruik van oortjes of hoofdtelefoon is verboden achter het stuur van de wagen.

• Het is verboden te roken in een wagen waarin ook kinderen zitten.

• Radarverklikkers die mobiele controles aankondigen, zijn verboden. Toestellen die enkel risicozones aangeven, mogen wel.

• Net als vorig jaar kondigt de Franse politie ook dit jaar weer zeer strenge snelheidscontroles aan. Vorig jaar werden bijna 490.000 Belgische snelheidsduivels geflitst op Franse wegen.

NEDERLAND

Met de auto op reis naar het buitenland? Dan kan u maar beter deze verkeersregels kennen

Verplichte veiligheidsuitrusting: gevarendriehoek, fluohesje

Goed om te weten:

• In Nederland gelden ongeveer dezelfde regels als bij ons. Wie betrapt wordt op overdreven snelheid bijvoorbeeld en door de politie aan de kant wordt gezet, krijgt onmiddellijk een betaalterminal onder zijn neus geduwd om te betalen. Dat is in bijna alle landen het geval met buitenlandse chauffeurs.

• Op de provinciale wegen geven strepen de maximumsnelheid aan. Wegen waar je 100 km/u mag, krijgen een dubbele witte streep over het midden van de weg. Het asfalt ertussen wordt groen. Bij 80 km/u is er dezelfde dubbele witte streep, maar dan zonder de groene kleur ertussen. Waar je maar 60 km/u mag rijden, krijgen de zijkanten van de weg een onderbroken witte lijn. In het midden komt geen belijning om zo automobilisten te dwingen voorzichtig te rijden

SPANJE

Met de auto op reis naar het buitenland? Dan kan u maar beter deze verkeersregels kennen

Veiligheidsuitrusting: een reservewiel of een bandenreparatieset en in geval van een reservewiel het juiste gereedschap om een band te kunnen verwisselen, twee gevarendriehoeken, fluohesje, reservebril (voor brildragers).

Goed om te weten:

• De Spaanse politie waarschuwt voor dievenbenden die automobilisten met allerlei smoezen aan de kant proberen te krijgen om ze dan te overvallen. Ze gaan bijvoorbeeld naast een auto – meestal met buitenlandse nummerplaten – rijden en doen dan het teken dat er een technisch probleem is. Wanneer de chauffeur stopt, wordt hij bedreigd en overvallen.

• In bergstreken is een geluidssignaal verplicht bij onoverzichtelijke bochten.

• Als je wil afslaan op een kruispunt met om de hoek een oversteekplaats voor voetgangers geregeld door verkeerslichten, moet je wachten tot het voetgangerslicht rood is, zelfs al is er niemand op de oversteekplaats.

• Handenvrij bellen moet, maar mag niet met oortjes of een koptelefoon.

• Waarschuwingslichten (knipperlichten) moeten ontstoken worden als de voorgeschreven snelheid niet kan aangehouden worden.

• Op de bromfiets is het verboden om een passagier te vervoeren.

• Overnachten langs de weg is toegestaan.

• In Spanje mag je in een aantal grote steden, zoals Madrid, niet rijden zonder vergunning.

ZWITSERLAND

Met de auto op reis naar het buitenland? Dan kan u maar beter deze verkeersregels kennen

Veiligheidsuitrusting: reservebril (voor brildragers), lichten moeten altijd branden (niet van toepassing voor auto’s die ingeschreven werden voor 1970)

Goed om te weten:

• De Zwitsers zijn erg streng voor hardrijders. Auto’s worden zonder pardon in beslag genomen en openbaar verkocht.

• Bij een ongeval is men verplicht een gang vrij te maken voor de reddingsdiensten. Dit gebeurt op een weg met twee rijstroken door links en rechts uit te wijken waardoor in het midden een gang ontstaat. Bij een weg met drie rijstroken gaat het verkeer op de linkerrijstrook naar links, de twee andere rijstroken naar rechts. Belangrijk: bij vertraagd verkeer en filevorming moet je dit op voorhand doen.

• In bergstreken heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer. Wel bestaat er een hoffelijkheidsregel die bepaalt dat wie de beste uitwijkplaats heeft, deze ook gebruikt.

• Op snelwegen is inhalen verboden als de gele knipperlichten op de praatpalen in werking zijn.

• In tunnels is het verplicht met lichten aan te rijden.

• Overnachten in een auto is toegestaan.

• Postauto’s hebben voorrang. De bestuurder van de postauto zal je een teken geven als je mag inhalen.

• Wie gebruikmaakt van de pechstrook vanwege brandstoftekort, riskeert een boete.

• Om door Zwitserland te rijden is een tolticket verplicht. Het is te koop in tankstations of aan de grens. Kostprijs: 70 Zwitserse frank of 37 euro. Opgelet: voor een aanhangwagen moet je een extra vignet kopen.

ITALIE

Met de auto op reis naar het buitenland? Dan kan u maar beter deze verkeersregels kennen

Veiligheidsuitrusting: fluohesje, gevarendriehoek

Goed om te weten:

• In Italië wordt deze zomer streng gecontroleerd op foutparkeren. De boetes zijn hoog en de politie is onverbiddelijk.

• In bepaalde stadscentra van steden waaronder Rome, Pisa, Milaan, Firenze… mag je niet rijden. Het verkeersbord dat de zone aanduidt, bevat steeds een rode cirkel op witte achtergrond met een of meerdere onderborden die een extra verduidelijking geven. Achter dit bord registreert een camera de nummerplaten. Nadien wordt nagegaan of dat kenteken een vergunning had om in de zone te rijden of niet.

• Als je hotel in die zone ligt, mag je het gebied binnenrijden om de bagage in of uit te laden. Het hotel moet bij het in- en uitchecken je nummerplaat doorgeven aan de gemeentelijke politie. Dit geldt ook voor de parkeergarages in die zone.

• Op bergwegen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer. Er is ook een hoffelijkheidsregel die bepaalt dat diegene met de beste uitwijkplaats deze ook gebruikt

• Op snelwegen kunnen onverantwoorde veranderingen van rijstrook met zware boetes bestraft worden.

• Fietsen en bromfietsen met aanhangwagentje zijn verboden.

DUITSLAND

Met de auto op reis naar het buitenland? Dan kan u maar beter deze verkeersregels kennen

Veiligheidsuitrusting: verbanddoos, gevarendriehoek, fluohesje

Speciale verkeersregels:

• In verschillende Duitse steden werd een milieuzone ingericht en mag je niet binnenrijden zonder milieusticker. Doet u dat wel, krijgt u een boete.

• Bij een ongeval is men verplicht een gang vrij te maken voor de reddingsdiensten. Dit gebeurt op een weg met twee rijstroken door links en rechts uit te wijken waardoor in het midden een gang ontstaat. Bij een weg met drie rijstroken gaat het verkeer op de linkerrijstrook naar links, de twee andere rijstroken naar rechts. Belangrijk: bij vertraagd verkeer en filevorming moet je dit op voorhand doen.

• Grüne Welle: dit bord geeft aan dat wanneer je je aan de voorgeschreven snelheid houdt, je een reeks van groene verkeerslichten mag verwachten.

• Het is verboden bagage te vervoeren in een boot die op een trailer vervoerd wordt. Ook moet de schroef van de buitenboordmotoren afgenomen of duidelijk afgeschermd worden.

• Overnachten in een voertuig is toegelaten, mits er geen duidelijke kampeeractiviteiten plaats vinden

OOSTENRIJK

Met de auto op reis naar het buitenland? Dan kan u maar beter deze verkeersregels kennen

Veiligheidsuitrusting: verbanddoos, gevarendriehoek, fluohesje

Goed om te weten:

• Ook in Oostenrijk is een ‘autobahnvignet’ verplicht. Kostprijs: 11,75 euro voor 10 dagen, 88 euro per jaar. Te koop in onder meer tankstations langs de snelwegen. Opgelet: voor motoren geldt een ander vignet dan voor auto’s.

• Bij een ongeval is men verplicht een gang vrij te maken voor de reddingsdiensten. Dit gebeurt op een weg met twee rijstroken door links en rechts uit te wijken waardoor in het midden een gang ontstaat. Bij een weg met drie rijstroken gaat het verkeer op de linkerrijstrook naar links, de twee andere rijstroken naar rechts. Belangrijk: bij vertraagd verkeer en filevorming moet je dit op voorhand doen.

• In Wenen is het te allen tijde verboden te claxonneren.

• Op bergwegen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer. Er is ook een hoffelijkheidsregel die bepaalt dat diegene met de beste uitwijkplaats deze ook gebruikt.

• Verkeerslichten: rood en oranje samen betekent dat je je klaar moet houden om door te rijden, knipperend groen betekent voorbereiden tot stoppen.

• Voertuigen met een aanhangwagen dienen te allen tijde 50 meter tussenafstand te houden.

• Overnachten langs de weg is toegestaan, maar er mag geen duidelijke kampeeractiviteit plaatsvinden.

• De praatpalen zijn voorzien van een knipperlicht dat in werking kan worden gesteld, dit wil zeggen: snelheid minderen en opletten in het komende weggedeelte.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170702_02953021

Geef een reactie