Weet u wat borden met de letters C of L betekenen langs de snelwegen?

Langs Vlaamse autowegen staan vandaag ongeveer 1.500 gele borden met letters op. Maar weet u wat ze betekenen? Neen? Dan bent u niet alleen. “In noodsituaties geven ze wat wij noemen calmiteitenroutes aan, omleidingsroutes wanneer een snelweg gedeeltelijk of volledig wordt afgesloten”, klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer.

Weet u wat borden met de letters C of L betekenen langs de snelwegen?

Gemiddeld wordt er zo’n 120 keer per jaar ergens in Vlaanderen een calamiteitenroute geactiveerd. Zoals vanavond op de Brusselse Ring. Op de binnenring (richting Zaventem) gaan in Wemmel alle rijstroken toe voor werken.

“Het is belangrijk dat de weggebruiker bij het afsluiten van de snelweg deze routes volgt,” zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Het concept is heel simpel: wanneer je de pijl met letter volgt, kom je terug op de snelweg terecht.”

Het systeem werkt als volgt: aan de afrit van de autosnelweg staat een ‘startbord’ met uitleg over de omleidingsroute: bijvoorbeeld “E17 via route F”. Op de omleidingsweg zelf staan kleinere, gele bordjes met daarop de letter die de route aanduidt. De route loopt van knooppunt tot knooppunt, dit is in principe tot de volgende oprit van de autosnelweg. Is het ook daar nog onmogelijk om de snelweg op te rijden, loopt de route verder tot de volgende oprit. Al de omleidingsborden zijn geel.

Weet u wat borden met de letters C of L betekenen langs de snelwegen?

“Stel dat de E17 moet worden afgesloten tussen Lokeren en Waasmunster. Dan krijgen de weggebruikers de boodschap dat ze de E17 moeten verlaten afrit 12 (Lokeren) en de letter ‘F’ moeten volgen, die loodst ze naar de volgende oprit 13 (Waasmunster)”, zegt Veva Daniels van Wegen en Verkeer.

“De letterkeuze is willekeurig. De letters hebben dus geen enkele betekenis. Het is niet zo dat de route ‘G’ naar Gent leidt en ‘H’ naar Hasselt. Ze dienen louter voor efficiënte communicatie naar weggebruikers (kort en zonder taalbarrière) en tussen partners in verkeersbeheer, zoals politie en Verkeerscentrum.”

“In tijden van GPS-systemen lijkt dit misschien overbodig,” aldus minister Weyts. “Maar de routes zijn de meest aangewezen alternatieven wanneer de snelweg wordt gesloten. Ze zijn zo opgesteld dat ze zoveel mogelijk dorpskernen en woonwijken vermijden. De wegpolitie kent ze en kan hierop gemakkelijk inspelen om het verkeer te regelen bij incidenten. Zo loodsen we het verkeer op een vlotte en veilige manier van de afrit naar de volgende oprit, zonder te veel overlast te veroorzaken op het onderliggende wegennet.”

Momenteel zijn de startborden aan elke afrit van de autosnelweg nog afgedekt. Vanaf december 2017 zullen deze permanent worden opengezet. “Momenteel moeten de startborden nog handmatig worden opengezet,” besluit minister Weyts. “Bij een ernstig incident zorgt dit voor vertraging in de communicatie van de alternatieve route. Door de borden permanent open te stellen wordt dit vermeden en kunnen de bevoegde instanties vlugger en vlotter communiceren over de alternatieve route.”

Welke letter hoort bij welke autoweg?

R0 (binnenring rond Brussel): U

R0 (buitenring rond Brussel): T

A12 (Brussel-Nederland): S

A12 (Nederland-Brussel): Q

E40 (Oostende-Luik): J

E40 (Luik-Oostende): K

E34 (Ranst-Nederland): P

E34 (Nederland-Ranst): L

E313 (Antwerpen-Luik): F

E313 (Luik-Antwerpen): G

E314 (Leuven-Nederland): P

E314 (Nederland-Leuven): L

E40 (Frankrijk-Jabbeke): J

E40 (Jabbeke-Frankrijk): K

E403 (Doornik-Brugge): C

E403 (Brugge-Doornik): D

A19 (Kortrijk-Ieper): S

A19 (Ieper-Kortrijk): Q

E17 (Frankrijk-Antwerpen): F

E17 (Antwerpen-Frankrijk): G

E19 (Nederland-Brussel): D

E19 (Brussel-Nederland): C

A11 (Brugge-Nederland): L

A11 (Nederland-Brugge): P

De ring van Antwerpen vormt een uitzondering en wordt bediend via de dynamische signalisatie.

 

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171109_03177888

Geef een reactie